Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Fűszer helyett elég a fűrészpor /? is/ Hargitai Miklós| Népszabadság| 2011. augusztus 1. | Egészen addig silányítják az ételeket-italokat, amíg a vevők lázadozni nem kezdenek Hogy az ipari termékeknél létezik az „életciklus-marketing” – ami az üzleti szempontból gondosan megtervezett és kiaknázott avulás fedőneve –, az Henry Ford óta köztudott, és valószínűleg az olvasók előtt sem titok. De azzal talán tudunk újat mondani, hogy hasonló praktikák az élelmiszeriparban is működnek. |
Vélemények |
---|
Rászoktatták a népeket, hogy havonta egyszer pakolják meg a bevásárlókocsit valamelyik bevásárlóközpontban, és egyék azt a trágyát, amit ott kapnak - hűtőből ki, mikróba be. Közben chips és vajas kuki a tévé előtt. A fele a végén a szemétbe megy, nem beszélve a szép, színes csomagolóanyagokról, ami lehet, hogy az árnak nagyobb része, mint amit a dobozba raktak, és az eltakarítása is drága vagy lehetetlen. Ahelyett, hogy egy héten egyszer cekkerrel kirándulnának a piacra, ami tök buli, csak annyit vennének, amennyi tényleg elfogy, az évszakot követve választanának (az idényzöldség és -gyümölcs mindig friss és olcsó), befőznének (egy-egy szombat vagy vasárnap menne rá döglés helyett, na bumm), és nem tömnék a gyerekeket mérgekkel. Ideje lenne már újratanulni a dédanyák gyakorlatát. (És építeni a lakásokba kamrát.) Én már fellázadtam. Rá kellett jönnöm, hogy a boltokban kapható
élelmiszer lassan ehetetlenné válik, szerintem már a bevezető szakaszban
is, amire a korrekt cikkíró is utal, hiszen a "jó ízt" gyakran vegyi
anyagokkal érik el, nem pedig minőségi alapanyagokkal. A hétvégén retró
pikniket tartottunk. Anyám talált egy hentest, aki békebeli túristát
készít, íze, illata mint régen, ugyanott kolbászt is lehet venni
fenséges. Kenyeret egy péktől vesszük, aki kovászos kenyeret süt, nem
lehet egy napon említeni a multik nájlon kenyerével, paprikát,
paradicsomot, hagymát frissen a kertből.....csodás. "Egészen addig silányítják az ételeket-italokat, amíg a vevők lázadozni nem kezdenek." "De azzal talán tudunk újat mondani, hogy hasonló praktikák az élelmiszeriparban is működnek." Az elfelejthetetlen magyaros ízek osztrák és német húsipari
termékeknél jönnek vissza .Ebben ami jó az az ismert íz és az
elviselhető ár ,ami a szomorú hogy ez már nevében sem magyar . Érdekes és tanulságos cikk; most már értem, hogy a kezdetben kiváló minőségű (tömeg)termékek miért válnak egy idő után pocsékká. Én a húsipari termékeken, legfőképpen a virslin vettem észre a tervezett minőségciklusok bevezetését.
Mi ez, ha nem szervezett és legalizált átverés? |
Szerencsére nem arról van szó, hogy az ételek-italok
szavatossági idejét mesterségesen csökkentenék (az iparági törekvések
éppen az ellenkező irányba mutatnak). A jelenség ennél összetettebb, és
azon alapul, hogy – mint minden terméknek – egy keksz- vagy
sörféleségnek is van tervezhető életgörbéje, és azon belül az egyes
szakaszokhoz korántsem azonos minőség tartozik. Amikor a kegyelmi időszak véget ér, és a „pletykamarketing” a fizetett reklámokkal együtt már sikeresen elültette a köztudatban, hogy magas nívójú, a prémiumigényeket is kielégítő termékről van szó, következik a második – akár egy évtizedig vagy még tovább is tartó – periódus. Ekkor a minőség (és persze a ráfordítás) már alacsonyabb szinten stabilizálódik. A tudományos apparátus ahhoz kell, hogy megállapítsák, mennyi az a ballasztanyag (iparági szakkifejezéssel: fűrészpor), amennyit a törzsfogyasztók legalább háromnegyede még lázadozás nélkül elvisel. A különböző „fűrészportartalmú” rudikat, szeleteket, nugátokat és itókákat többkörös fókuszcsoportos teszteknek vetik alá – a reakciókat pedig nemcsak kikérdezik, de videóra is veszik, figyelve az árulkodó gesztusokat. Valójában az optimális fűrészporarány megtalálásán múlik, hogy egy termék mennyi ideig marad a piacon. Az első időszakban az áru gyakran „túl jó” (legalábbis az árához képest), vagyis a gyártó akár veszíthet is minden egyes eladott darabon. De ha az életgörbe második szakaszát sikerül jól megtervezni, akkor nemcsak a kezdeti veszteség jön vissza, hanem még a nyereség is stabilizálódik. A fentiekből adódik, hogy ugyanaz a csokoládé vagy üdítő országonként eltérő összetételű lehet. Egy-egy ismert étel piaconként jellemzően más-más életszakaszban tart, ráadásul a fókuszcsoportoktól érkező visszajelzések is országonként különbözőek lehetnek (azaz akad hely, ahol a közönség több fűrészport is elvisel). A harmadik szakaszra, a leszálló ágra általában akkor kerül sor, amikor egy terméket ki akarnak vezetni a piacról – például azért, hogy egy másiknak helyet csináljanak. Ilyenkor a minőség szándékos lerontása akár kismértékű áremeléssel is együtt járhat, de csak a kontraszt kedvéért: a cél, hogy az új, még a mézeshetek időszakánál tartó kedvenc árban és minőségben is minél jobb színben tűnjön föl. Az egész eljárásban egyetlen ponton lehet felfedezni a fogyasztó érdekeit: a gyártók nagyon ügyelnek rá, hogy fűrészporként csak tökéletesen ártalmatlan – vagy egyenesen egészséges – anyagokat használjanak. Így aztán kivételesen az is előfordulhat, hogy a középső életszakaszban járó, ízetlen termék a valóságban egészségesebb (mármint biológiai értelemben), mint amikor még finomabb volt. |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!