Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Háztartásvezetés-házi praktikák klubban!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Háztartásvezetés-házi praktikák vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2013. március 23. | 08:00
|
Az
országgyűlési választásokat megelőzően rendre előtérbe kerül a földgáz
árának kérdése, amely többnyire a voksolás közeledtével politika
hisztériába csap át. Az alábbiakban azt igyekszünk bemutatni, hogy miért
kiemelten fontos a földgázkérdés Magyarországon, milyen adottságokat
kell figyelembe vennie a mindenkori kormányzatnak a gázszolgáltatással
kapcsolatos kérdések rendezése során, és hogy milyen feszültségek
jelentkeznek jelenleg a magyar társadalmon belül a gázellátással
összefüggésben.
Fogyasztói szempontból
nehéz a kormány azon lépései ellen érvelni, amelyek a rezsicsökkentés
irányába hatnak, hiszen ki ne szeretne kevesebbért hozzájutni bármilyen
fogyasztási cikkhez, ide értve természetesen az energiát is. A lépés
kormányzati szempontból is komoly haszonnal kecsegtet, hiszen a jövőre
esedékes parlamenti választásokkor szavazatokra váltható. Egyes
közvélemény-kutatások szerint a Fidesznek a januári akció már most
jelentős sikert hozott, ami a biztos támogató pártválasztók érdemi
növekedésében volt tetten érhető. Történt mindez a szűkös költségvetési
források felhasználása nélkül úgy, hogy a lépés fedezetét az
energiaszektoron és a versenypiaci fogyasztókon terítették el, vagyis
tisztán politikai szempontból az elindított rezsicsökkentési kampány
egyértelmű sikertörténetnek tűnik.
Választások előtt mindig kitör a földgáztéboly
Az
országgyűlési választásokkor a földgáz lakossági árának kérdése rendre
kiemelt politikai figyelmet kap a versengő pártok között, aminek
eredményeként az alapesetben igen szigorú gazdasági és műszaki
paramétereket megkövetelő földgázipar az egyik legátpolitizáltabb
szektorrá vált Magyarországon... A
2010-es választást megelőző időszakban a korábbi minisztériumi
árszabályzásból igyekeztek elmozdulni egy piaci alapú árképzés irányába a
lakossági gázszolgáltatásban, azonban a választások közeledtével a régi
reflexek ismét előtérbe kerültek, és újra felcsendült a "nem lesz
(akkora) gázáremelés" jelmondat.
A 2010-ben felálló kormány a
gazdasági válság hatásainak elmélyülése okán még nagyobb figyelmet
fordított a lakossági energiaárak emelkedésének meggátolására. Az
ármeghatározás visszakerült a szakminiszter hatáskörébe, ami hol valós,
hol kvázi-ármoratóriumot eredményezett, habár 2012 elején a nagyobb
lakossági fogyasztók számára történt gázáremelés.
Az újabb évfordulón (2012-2013)...
egy decemberi kormányülést követően a kormányszóvivő bejelentette, hogy
januártól általános, minden háztartásra kiterjedő 10%-os végfogyasztói
árcsökkentésről határozott a kormány a lakossági áram- és
gázszolgáltatásban. Az egyoldalú döntést nem sokkal később
kiterjesztették a távhőszolgáltatásra is.
Miért kiemelten fontos a földgázkérdés Magyarországon?
Az
Európai Unió legtöbb tagállamához képest szinte nincs más
olyan ország a közösségben, amelyik hasonló kiépítettségű
földgázellátási rendszerrel rendelkezne, mint hazánk. A
magyarországi belföldi ellátás még a jelentősen visszaesett
földgázfogyasztás mellett is alig képes a szükséglet harmadát
kielégíteni. (A belföldi termelés irányadó számát 2,5-3 milliárd
köbméter/évre teszik, míg a tavalyi országos gázfogyasztás már 10
milliárd alá csökkent, szemben a 2007-es 14 milliárd köbméter körüli
csúccsal).
A KSH adatsorai jól mutatják, hogy a
rendszerváltást követően hogyan folytatódtak a korábban megindult, a
vezetékes gázellátást háztartásokhoz történő eljuttatását célzó
fejlesztési programok. A földgáz kitűnő adottságai által az egyik
legkényelmesebb energiaforrás a háztartási hőszükségletek kielégítésére,
így a "bevezetjük a gázt" kampányok valódi jóléti, az életminőséget
javító hatással bírtak.
A statisztikai hivatal adataiból kiolvasható,
hogy míg 1992-ben alig a települések egyötöde rendelkezett vezetékes
földgázeléréssel, addig 2005-re ez az arány már 90% fölé (!) emelkedett.
Az egyre több településre eljutó földgáz értelemszerűen a gázzal ellátott háztartások számát is növelte, az arány egészen 78% fölé emelkedett, azonban már az alábbi grafikonon is látszik, hogy a sok tízéves bővülési trenddel szemben valami komoly változás történt az elmúlt években.
A földgáz megdrágult
Hol A háztartások ellátása
hosszú idő óta valamilyen módon (ár)támogatásban részesül.
A lakosság szempontjából az energiahordozó drágulásának érzékelésében
jelentős elem lehetett 2006-ban a gázártámogatás leépítésének
elindítása, míg az azóta eltelt időszakban a reálkeresetek stagnálása
erősíthette a negatív érzetet.
Érdemes
figyelembe venni, hogy a hosszú távú orosz gázellátási szerződés
árképletét alapvetően olajipar termékek jegyzésárai határozták meg az
elmúlt évekig, és a mögöttes t ikőolaj ára reálértéken is a 90-es évek
eleje óta 3-4-szeresére emelkedett, de 1,5-szeres növekedés volt
tapasztalható a 2006-hoz képest, vagyis a korábban olcsó(A válság kibontakozása óta
Európában is egyre fontosabb szerepet kap a földgáz piaci
árm
energiahordozó ára jelentősen drágult.
A KSH
adatsoraiból az olvasható ki, hogy 2010-ről 2011-re számos háztartás
csatlakozott le a vezetékes gázellátásról, ami egyértelmű jele annak,
hogy a földgáz versenyképessége és megfizethetősége elért egy kritikus
szintet a magyarországi háztartások esetében. 2011-ben az azt megelőző
évhez képest közel 90 ezerrel csökkent a földgázvételező háztartások
száma, vagyis ennyi otthonban voltak kénytelenek átállni valamilyen más,
alapvetően hőszükségletet kielégítő energiahordozóra. (Ezzel
párhuzamosan egyébként jelentősen emelkedett a fafelhasználás.)
A rezsivel és a gázvételezéssel kapcsolatos fizetési problémák egyébként más területeken is megmutatkoznak. Egyrészről az elmúlt években jelentősen emelkedett a díjhátralékot felhalmozó fogyasztók száma. MEH tájékoztató adatai szerint csak a gázszektorban sok tízmilliárdos a szolgáltatók kintlévősége. Ezen belül is jelentős annak a tartozásnak a mértéke, amelyet vélhetően már soha nem fognak megfizetni a fogyasztók.
A
megmaradt fogyasztóknál is egyértelműen tetten érhető a spórolási
szándék-kényszer, aminek eredményeként csökkenés figyelhető meg az egy
háztartásra jutó gázfogyasztásban. Habár az energiahatékonysági
programoknak betudhatóan történt fogyasztáscsökkentés, illetve az adott
év téli időjárása is komoly befolyással van az átlagokra, a görbére
tekintve valószínűsíthető, hogy jelentős változás ment végbe a
fogyasztói magatartásban: a drágábbá váló földgázból egyre kevesebbet
fogyasztanak a hazai háztartások.
Valóban drágább a földgáz Magyarországon?
Európai
összehasonlításban a magyarországi lakossági gáztarifa (végfelhasználói
ár) euró alapon nem számít magasnak, az EU27-es átlag alá esik, az Eurostat adatai
alapján a hazai lakossági fogyasztók lényegesen kevesebbet fizetnek a
földgázért, mint a fejlettebb országok, így például Ausztria,
Németország vagy Olaszország háztartásai.
A vásárlóerő-paritáson történő összehasonlítás esetében már jelentősen módosul a sorrend, jól rámutatva arra, hogy az energia megfizethetőségének kérdésére erősebb hatást fejt ki a bérszínvonal, mint az energiaár pár százalékos mérséklése. Ez jól megmutatkozik a KKE-i és a nyugat-európai országok összehasonlításakor, amikor is a gazdaságilag fejlettebb országok háztartásainak a magasabb fogyasztói árak ellenére is jelentősen kisebb terhet jelent a gázdíjak kifizetése, mint az újonnan csatlakozott tagországok Magyarország lakosainak.
Összegzés
Magyarországon
Európa többi országához képest rendkívül jól kiépített
földgázhálózattal rendelkezik, amelynek eredményeként a háztartások
közel négyötöde bír a kényelmes energiavételezést biztosító vezetékes
földgázellátással. A földgázrendszer fejlesztését és növekedését
támogató politikai programok nem számoltak az energiahordozó árának
jelentős emelkedésével, miközben a gázárral kapcsolatos kockázatokat,
problémákat sokáig elfedték a különböző keresztfinanszírozási és
ártámogatási megoldások. A válság elmélyülését, 2010-et követően
jelentős változás következett be a hazai lakossági földgázellátásban,
ugyanis versenyképességi okokból, illetve a háztartások kifeszített
pénzügyi helyzetéből fakadóan csökkenésnek indult a földgázellátással
rendelkező háztartások száma. Mostanra a földgáz a magyar bérszínvonalak
mellett drága energiaforrásnak számít, miközben európai összevetésben a
hazai gázdíjak korántsem számítanak magasnak Európában.
Mivel
a földgázellátás a lakosság széles rétegeit érinti, és mind a
gázszámlák kifizetése, mind a gázellátásról történő leválást követő
kényelemromlás társadalmi feszültséget gerjeszt, a mindenkori
kormányzatnak kötelessége (és politikai érdeke is), hogy megoldást
találjon a gázellátás problémáira. Tekintettel arra azonban, hogy
(tetszik, nem teszik) az energiahordozókért globális szintű (ár)verseny
zajlik, az árak befagyasztása csak rövid távú megoldást képes nyújtani,
amely hosszabb távon komolyabb - társadalmi - költséget indukálhat.
Fenntartható megoldást a valós árjelzések, és az ezekhez történő
alkalmazkodás (épületszigetelések, alternatív tüzelőanyagok használata,
célzott szociális alapú támogatások) képes nyújtani. Minden más lépés
csak a vélt vagy valós tűz oltásának, a probléma elodázásnak és
"választási extraprofit-szerzésnek" tekinthető
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!